Svako ljudsko biće je rođeno s određenom kombinacijom samskara i vasana čija je precizna priroda određena djelovanjem u prijašnjim životima. Tako osjećajući privlačnost prema nekim stvarima i odbojnost prema drugim, one djeluju kao pokretačka sila iza naših akcija.

Impulsi za ljudsko djelovanje, kao psihofizičkog bića, dolaze iz onoga što se u Vedama naziva samskara (podsvjesne i latentne tendencije) i vasana (želje ukorijenjene u psihi na nesvjesnom nivou, ali čija se snaga također svjesno osjeća). Svako ljudsko biće je rođeno s određenom kombinacijom samskara i vasana čija je precizna priroda određena djelovanjem u prijašnjim životima. Tako osjećajući privlačnost prema nekim stvarima i odbojnost prema drugim, one djeluju kao pokretačka sila iza naših akcija. Svaka akcija stvara dvostruki učinaki. Ona stvara impresiju u umu i prilikom smrti fizičkog tijela kao samskara prenosi se u karmashayu ili neku vrstu spremnika u podsvjesti. Na taj način stvara impresiju o svijetu tzv. akashik snimku. Ako jedete mango, ako uradite bilo što, to stvara impresiju u podsvjesnom dijelu uma (chitta). Ta impresija se naziva samskara ili tendencija. Što god se vidi, čuje, osjeća, miriše ili kuša uzrokuje samskare.

Djela disanja, mišljenja, osjećanja i htjenja stvaraju impresije. Te impresije su praktički neuništive. Potpuno mogu biti uništene jedino neprekidnim samadhijem kada je um konstantno apsorbiran u duhovne teme. Čovjek je načinjen od samskara. Samskare su ono što nas ponovno i ponovno dovodi u ovu grubu fizičku ravan. Prema vedskom spisu Vedanta- sutri, one su uzrok uzastopnog rođenja. Te samskare u našem umu preuzimaju oblik ogromnih valova koji nas nose kao unutarnji i izvanjski poticaji.

“Drugi kažu da se osoba sastoji od želja. Ono što je njegova želja, to je njegova volja; ono što je njegova volja, to je ono što čini; ono što čini, to on dostiže.” (Brihad-aranyaka Upanishada)

Ljudske želje

Želje koje dobijemo zapravo su samskare. One su formirane na sljedeći način:

  1. Povezanost s objektom, posjedovanje
  2. Objekt nije fizički prisutan, ali impresija ostaje u umu
  3. Stvara se žudnja za objektom
  4. Žudnja stvara čvrsti otisak u umu koji ostaje i nakon uništenja grubog tijela (samskara)

Prema tome želja je tek treći stadij, dok prva dva ni ne primjećujemo, oni su previše suptilni. Samskare automatski ponovno oživljuju želje u sljedećem životu. Tako npr. osoba može imati želju za krađom, iako je rođena u dobroj obitelji i imala dobro obrazovanje. Čak ni sama ta osoba ne može shvatiti zašto to želi. Te se želje razvijaju još i više kada se ispune.

“Želje dolaze kao što se rijeke ulijevaju u ocean, koji se uvijek puni vodom, ali ostaje miran. Samo onaj tko nije uznemiren neprestanim tijekom želja može dostići mir, a ne onaj tko nastoji zadovoljiti takve želje.” (Bhagavad-gita, 2.70)

“Zbog našeg sjećanja prošlih tendencija, lanac uzroka i posljedica nije slomljen mijenjanjem raznih oblika života, mjesta, ili vremena.” (Patanjali, 4.9)

Dobre i loše samskare su poput sjemenja raznih biljaka u staklenicima. Neke rastu zimi, neke ljeti, a neke u kišnoj sezoni. Ako zasadite svo sjeme u zemlju, sjeme koje raste u toj sezoni će proklijati, a ostalo će ostati uspavano. Upravo se ista stvar događa sa samskarama. Sve vrste samskara su tu, ali one će izrasti u skladu s osobom, mjestom ili stvarima s kojima dolazimo u kontakt. Ako se nalazimo u lošem društvu, loše samskare će automatski izniknuti, a dobre ostati uspavane. S druge strane, druženje s iskrenom osobom uzrokovat će razvoj samskare istinoljubivosti i sl. Kultiviranje dobrih samskara uzdiže osobu na nivo s kojega se može osloboditi ponovnog stvaranja samskara (dobrih i loših). Drugim rječima oslobađa osobu od lanca uzastopnog rađanja i umiranja.