Yoga nidra je jedna od najmoćnijih tehnika kojom postižemo potpuno, duboko i iscjeljujuće opuštanje koje uključuje fizičko, emocionalno i mentalno opuštanje kako bi sa druge strane probudili uspavane centre mozga i uma. Ona je predivan instrument za postizanje mira, povlaćenja od osjetila i uma, te potpunu regeneraciju svih naših sustava. Yoga nidra donosi potpuno opuštanje od svih napetosti, oslobađa skrivene potencijale i kreativnost, a naše biće dovodimo u potpunu harmoniju i povezujemo se sa svojom pravom prirodom.

Nidra je san, a yoga nidra je izlaženje iz stanja uspavanosti. Yoga nidra je svjesni san koji je granično stanje između sna i budnosti. Ta unutarnja svjesnost povezuje nas sa podsvjesnim umom u kome su skriveni mnogi obrasci ponašanja i impresije po kojima krojimo svoj život, te svjesnim umom i višom svjesnošću. Duboko osvješćivanje raznih slojeva uma, nagomilanih skladišta impresija i uzročno-posljedičnih akcija (karmi) pomaže nam osloboditi ih i transformirati. Oslobađamo se od starih navika, obrazaca ponašanja i tokova misli koji nam više ne služe. Kroz yoga nidru čovjek dolazi do dubokih intuitivnih odgovora na mnoga životna pitanja. Oslobađanje od napetosti tijela, uma (misli, emocija i želja) i intelekta donosi  pročišćenje i mir koji bude intuiciju te izoštravaju inteligenciju i jasnoću uma. U yoga nidri um je prijemčljiviji i otvoreniji što nam omogućuje bolje korištenje potencijala i ostvarenje uspjeha na bilo kojem području života.

yoga-nidra-1

Yoga nidra služi za različite svrhe: oslobađanje od stresa i raznih vrsta napetosti u tijelu i umu, kao pomoć kod raznih bolesti, bolova i psihomatskih bolesti (astma, anksioznost, blage depresije i sl.), kod raznih oblika ovisnosti, poboljšanju memorije i učenju, razvijanju kreativnosti, dobivanju snage, mijenjanju karaktera, povezivanju sa višom svjesnošću, ravnoteži raznih struja i tokova u nama (živčani sustav, sustav toka životne energije ili prane, kisika i krvi), regeneraciji i dr. Nakon nje se pojavljuje osjećaj svježine, mira i zdravog entuzijazma.

Za vrijeme klasičnog odmora tokom dana, poput odmaranja, čitanja knjiga, izležavanja i sl. nismo se u stanju duboko opustiti jer su osjetila uglavnom zaokupljena. U stanju yoga nidre samo jedno osjetilo radi i to je sluh koji prestavlja stanje budnosti u yoga nidri.

U yoga nidri prvo oslobađamo tjelesnu i mišićnu napetost koja dolazi od neravnoteže u živčanom i endokrinom sustavu (dio po dio tijela), zatim emocionalne napetosti (razne vrste osjećaja) te mentalnu napetost kojom se oslobađaju suvišne, bespotrebne i negativne misli.

yoga-nidra-2

Nakon toga spremni smo za drugu fazu koja se odnosi na donošenje odluke “sankalpa” koja je kratki mentalni stav ili autosugestija  kojom se postiže željena promjena i preoblikovanje osobnosti, a može se odnositi na bilo koje područje života (materijalno, mentalno, emocionalno, duhovno). Odluka je snažna tehnika koja nas mijenja, a njena snaga je u tome što se donosi u stanju dubokog odmora i mira kada smo oslobođeni intelektualne aktivnosti. Ona je poput sjemena koja se postavlja duboko u podsvjesnu razinu uma i tu skuplja svoje snage za manifestaciju i ostvarenje.

U yoga nidri često se upotrebljavaju simboli koji imaju veliku važnost. Simboli aktiviraju reakcije u nesvjesnim djelovima uma. Oni mogu biti razni (po mašti) ali pažljivo birani i sa određenom namjerom ili univerzalni simboli poput mantri, yantri, mandala ili čakri koje najdublje prodiru u svijest i povezuju nas sa kolektivnom razinom svijesti.

Yoga nidra može se raditi samostalno ili vođena u grupi. Trebala bi se raditi svaki dan i najbolje u isto vrijeme.  Vrijeme yoga nidre može biti od 20 do 40 minuta. Ako niste u stanju toliko mirovati, onda se barem svaki dan relaksirajte desetak minuta kako bi otpustili razne kočnice i osvježili se. To je neizmjerno važno kako bi uspostavili ravnotežu u živčanom sustavu. Prije yoga nidre razmislite o odluci koju želite. Svakako povremeno odite na grupno vođenu yoga nidru gdje vas učitelj postepeno i pažljivo vodi kroz tehniku.

yoga-nidra-5

Yoga nidra je potpuno nenaporna tehnika, osim ako vam je um jako uznemiren i niste se u stanju opustiti.  U tom slučaju dobro je opustiti se prvo laganim razgibavanjem, asanama ili pranayamom (tehnikama disanja). Nemir može biti znak da ste poprilično zaokupljeni vanjskim svijetom, da ste u stanju visoke mentalne ili emocionalne napetosti, da je um nemiran, uznemiren, u stresu i teško se koncentrira, da na površinu izlaze duboko spremljene impresije i sl. No, nemojte odustati, s redovnom praksom vidjet ćete kako se ta stanja mijenjaju i odražavaju u vašem svakodnevnom životu. Naučite se opustiti!

Yoga nidra je tajna transformacije koja dolazi iz tradicije Raja yoge i predstavlja stupanj pratyahare ili povlačenja od osjetila i uma. Taj stadij je most između vanjskih i unutarnjih udova Patanđalijeve yoge i jedan je od najvažnijih. S njim se svjesnost okreće prema unutra i pripremamo se za više stupnjeve Raja yoge. U tim stanjima potpunog oslobađanja napetosti leži tajna promjene  kojom prepoznajemo pravu istinu u životu.

Sandra Petra Pintarić, Dharma yoga
www.yogazagreb.com

yoga-nidra-4