U Vedama nalazimo informaciju kako u svemu postoji život. Živo biće, duša ili jiva-atma nastanjuje jedno od 8 400 000 vrsta tijela koje je dobilo prema zakonu karme. Ta se tijela razlikuju prema stupnju razvijenosti svijesti. Za razliku od uvriježenog mišljenja znanstvenika koji smatraju da duša ne postoji i mišljenja nekih trenutnih velikih religija kako samo ljudsko biće ima dušu, Vede opisuju kako se u svakom tijelu nalazi osobena duša, samo što joj njena trenutna inkarnacija ne dozvoljava da ispolji svoj puni potencijal. Zanimljivo je kako postoji i mnogo živih bića koja su naprednija od ljudskih. Prema Vedama čovjek nije najinteligentiji u svemiru. Naprotiv, nalazi se pri dnu ljestvice razvijenosti svijesti. Ipak, ljudsko tijelo je vrlo povoljno za samospoznaju jer čovjek u svom životu doživi podjednaku količinu zadovoljstva i patnje što ga može inspirirati za raspitivanje o smislu života. Postoje planeti na kojima živa bića toliko uživaju da im je vrlo teško prakticirati duhovnu praksu. Što tek reći o onim mjestima na kojima živo biće ispašta veliku patnju…

Od dvije ispoljene energije (duha i nepokretne materije), Vede čine klasifikaciju živih bića prema razini svjesnosti koju ona posjeduju. Tako hijerarhiju svemira čine sljedeća bića od najnižih prema najvišim razinama svjesnosti i sposobnostima koja posjeduju:

  1. Nepokretna materija (kamen, zemlja, itd.)
  2. Bića koja posjeduju životnu silu (povrće, trava, drveće i biljke)
  3. Crvi i zmije koji se mogu kretati
  4. Životinje koje imaju razvijenu inteligenciju
  5. Ljudska bića
  6. Duhovi, koji nemaju materijalna tijela
  7. Gandharve – anđeoska bića
  8. Siddhe – posjeduju moći telepatije, levitacije, itd.
  9. Kinnare – posjeduju moći telepatije, levitacije, itd.
  10. Asure (demonska bića) – posjeduju mistične moći koje zloupotrebljavaju
  11. Sure (polubogovi ili deve)
  12. Indra, kralj rajskih planeta, najviši je medu polubogovima
  13. Neposredni sinovi Brahme, kao Daksha, viši su od Indre
  14. Shiva, jer je najviši među Brahminim sinovima
  15. Brahma, smatra se višim od Shive budući da je Shiva sin Brahme
  16. Brahmane – najbolji među živim bićima
  17. Sva ova bića podređena su Bogu, Vishnuu.

U ovoj podjeli koju nam pruža Bhagavata Purana neposredno je spomenut proces evolucije. U izvjesnoj mjeri, u njoj je podržana suvremena teorija kako život nastaje iz materije, jer je rečeno, bhuteshu virudbhyah. To znači da živa bića, duše, evoluiraju iz povrća, trave i drveća koji su viši od nepokretne materije. Ova evolucija odvija se prema zakonima karme i reinkarnacije. 

Proces evolucije također je objašnjen u Chaitanya-charitamriti (Madhya, Devetnaesto poglavlje), gdje je rečeno kako postoje dvije vrste živih bića – pokretna i nepokretna. Medu pokretnim bićima postoje ptice, zvijeri, vodene životinje, ljudi i tako dalje. Od njih, pretpostavlja se da su ljudska bića najbolja, ali njih ima malo. Od ovog malog broja ljudskih bića, mnoga su na niskom stupnju razvitka, kao što su mlecche (otpadnici iz vedske kulture), Pulinde, bauddhe i shabare. Ljudsko biće, koje je dovoljno razvijeno da prihvati vedska načela, na višoj je razini. Među onima koji prihvaćaju vedska načela poznate kao varnashrama (danas poznate kao Hindu kastinski sustav), malo je onih koji ih doista slijede. Od onih koji ih doista slijede, većina vrši plodonosne ili pobožne djelatnosti zbog uzdizanja na viši položaj. 

Bog kaže u Bhagavad-giti (10.8) kako je On izvor svih duhovnih i materijalnih svjetova te da sve potječe od Njega. Postoje dvije energije – materijalna i duhovna – i obje izvorno dolaze od Boga. Bog je vrhovno živo biće. Iako se može reći kako životna sila u materijalnom svijetu nastaje iz materije, mora se priznati da je materija izvorno nastala od Vrhovnog živog bića. Zaključak je da sve, i duhovno i materijalno, proizlazi iz Vrhovnog bića. S evolucijske točke gledišta, duša dostiže savršenstvo kada dođe na razinu brahmane (najviši stalež društvenog reda u varnashrama sustavu). Brahmana je obožavatelj Svevišnjeg Brahmana, a Svevišnji Brahman obožava brahmane. Drugim riječima, bhakta, sljedbenik Boga, potčinjen je Vishnuu, a On želi vidjeti Svoga bhaktu zadovoljnim.

Tijela na različitim planetima 

Pogodnost prilagođavanja organizma na različite vrste planeta opisuje se u Brahma-samhiti kao vibhuti-bhinnam. Vibhuti-bhinnam predstavlja odlike svakog od bezbrojnih planeta u svemiru. Svaki planet obdaren je posebnom vrstom atmosfere. Vibhuti znači “posebne moći” dok binnam znači “raznolikost”.  Na primjer, stanovnici viših planetarnih sustava, za razliku od stanovnika Zemlje, nemaju bora na svojim tijelima, ni sijedu kosu. Nikada ne osjećaju umor, a znojenje ne daje njihovim tijelima neprijatan miris. Ne pogađa ih starost, bolest ili prerana smrt, ne pate od ledene hladnoće ili jake vrućine, niti njihova tijela gube sjaj. Svi žive vrlo sretno, bez tjeskoba, sve do smrti.

Organizmi koji su se prilagodili atmosferi Zemlje ne mogu opstati u atmosferi drugih planeta. U ovom svemiru postoje različiti planeti i različite atmosfere. Atmosfera rajskih planeta razlikuje se od atmosfere Zemlje. Stanovnici rajskih planeta daleko su superiorniji od stanovnika Zemlje. Standard života, jedenja, ponašanja i govora na rajskim planetima razlikuje se od standarda na planeti Zemlji. Stanovnici rajskih planeta ne jedu tako nisku razinu hrane; sva jela pripremaju se u ghiju, pročišćenom maslacu. Pored toga što imaju vrlo lijepu put i tjelesne crte, stanovnici rajskih planeta lijepo se ponašaju, dugo žive i jedu prvoklasnu hranu u vrlini. To su neke od razlika između stanovnika rajskih planeta i stanovnika Zemlje. Putovanje na te planete u principu je moguće samo promjenom tijela tj. reinkarnacijom.